Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Bateriové vlaky najíždějí první kilometry

Bateriové vlaky najíždějí první kilometry

14.2.2025 – autor: PETR SLONEK

Sever Moravy se stal prvním regionem u nás, kde začaly jezdit jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivně je hodnotí jak cestující, tak objednatel, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi noví zákazníci.

Bateriové vlaky najíždějí první kilometry

Denně najedou vlaky RegioPanter osazené bateriemi téměř dva tisíce kilometrů. Od začátku svého nasazení na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic od platnosti nového jízdního řádu v půlce prosince najely za první měsíc dohromady přes 65 tisíc kilometrů. „Ohlasy od cestujících i Moravskoslezského kraje, který si regionální železniční dopravu objednává, jsou velmi pozitivní. Čtyři jednotky RegioPanter, které kombinují elektrický a bateriový pohon, jsou stále ve zkušebním provozu, ale už první měsíc jejich fungování ukázal, že pořízení nových vlaků byl krok správným směrem,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Konec přestupování
Trať z Ostravy do Veřovic je elektrizovaná jen zčásti, proto doposud museli cestující přestupovat u většiny spojů ve Studénce z elektrického do motorového vlaku. Teď obstará celou cestu jen jeden vlak s elektrickým pohonem a lidé už přestupovat nemusejí. V místech s trakčním vedením je vlak napájen přímo z troleje a tam, kde elektrické vedení chybí, napájí elektrické motory velkokapacitní baterie. 
„Pohodlné cestování bez nutnosti přestupu, zkrácení jízdních dob a také nové moderní vlaky přivádějí na linku z Ostravy do Veřovic další zákazníky. Už během prvního měsíce sledujeme pozitivní trend v nárůstu počtu cestujících,“ zdůraznil hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica. ČD už objednaly od Škody dalších 15 jednotek, které začnou jezdit v tomto regionu v průběhu jízdního řádu 2026/27.
Elektrická jednotka RegioPanter osazená bateriemi se nabíjí během jízdy pod trolejemi. Díky rekuperaci jsou baterie dobíjeny i mimo elektrické vedení, a to při brzdění vlaku. V praxi to vypadá tak, že z Ostravy do Studénky jedou Pantery pod dráty a odtud na baterie 54 kilometrů tam i zpět. Během 35 kilometrů jízdy pod vedením se opět plně nabijí, a to do 30 minut.
Stejný typ jednotky se v průběhu ledna představil i zástupcům samosprávy v Plzeňském kraji. Zde by mohly začít jezdit od roku 2028. A objednat je chce až dalších devět až deset regionů. Plzeňský kraj by je podle náměstka hejtmana Pavla Čížka měl nasadit v roce 2028 na vedlejších tratích Radnice – Plzeň – Pňovany – Bezdružice a Heřmanova Huť – Plzeň – Rokycany – Mirošov. To potvrdil i náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta s tím, že projekty na bateriové vlaky chystá devět až deset krajů. Nejdále jsou Pardubický a Královéhradecký kraj.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Flotila Lišek na Plzeňsku je kompletníFlotila Lišek na Plzeňsku je kompletní

11.3.2025 - Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje byla úspěšně završena. České dráhy začátkem února převzaly poslední dva kusy z dodávky celkem 10 nových vlaků od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Jednotky… »

České dráhy loni přepravily o 3 % cestujících víceČeské dráhy loni přepravily o 3 % cestujících více

7.3.2025 - Vlaky Českých drah v roce 2024 přepravily téměř 169 milionů cestujících, kteří v nich ujeli celkem 8,28 miliardy kilometrů. To je meziročně o tři procenta více. Počet přepravených zákazníků vzrostl na vnitrostátních a… »

Pod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanicePod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanice

3.3.2025 - V Praze by v budoucnu měla přímo pod stávajícím hlavním nádražím vzniknout nová dvoupatrová železniční stanice. Další čtyři podzemní zastávky vyrostou na nedalekém Václavském náměstí, Karlově náměstí, v Karlíně a na… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika